Waldorfskie Barwy będą opierały się na uwspółcześnionym o sprawy i wyzwania dzisiejszego świata programie waldorfskim. Jest to wspaniała, troskliwa odpowiedź na dany moment rozwojowy dziecka i potrzeby jego ciała, uczuć i intelektu. Rozwijanie woli to z kolei przeciwwaga i sposób na cyfrowy świat. Dziecko potrzebuje bowiem ,,odżywczych’’ treści, zajmujących tematów, które wnikną w nie głęboko. Połączeniem i przewodnikiem jest nauczyciel i wspólne lekcje klasy. Dziecko może uczyć się w grupie, w sprzyjającym otoczeniu, przy zaangażowanych dorosłych. Uczniowie tworzą własne zeszyty-podręczniki. Jest miejsce na osobiste przeżycie danej treści i wyrażenie jej w aktywny sposób.
Każde dziecko rozwija się we własnym tempie. Dlatego w naszej szkole bierzemy pod uwagę dynamikę procesu rozwojowego dziecka, a nie tylko zestaw kompetencji przypisanych do danej fazy rozwojowej czy jego wieku. Zależy nam na stworzeniu takich warunków pracy z grupą dzieci, aby możliwe było poświęcenie uwagi każdemu z nich. Dlatego też staramy się poznać naszych uczniów jak najlepiej, poprzez codzienne rozmowy, wspólne działania i rozwijanie pasji do nauki. A wszystko to zaczyna się od współpracy z rodzicami i uzyskaniu od nich informacji dotyczących rozwoju dziecka, rytmu i tempa jego pracy, które potem mamy możliwość obserwować. Wszystkie zajęcia i oddziaływania wychowawcze w szkole uwzględniają kompetencje i możliwości dziecka, ich głównym celem jest zharmonizowanie jego rozwoju.
Dzieci w naszej szkole uczą się od nauczyciela, a nie z podręczników. Nauczyciel znając swoich uczniów, ich rozwój oraz program, odpowiednio dobiera materiał nauczania. Będzie się tak działo na każdym przedmiocie.
Nauczyciel staje się dla dziecka wielkim autorytetem, który rzetelnie, a jednocześnie obrazowo, ustnie czy praktycznie, przedstawia treści. Najważniejszy w tym procesie jest bezpośredni kontakt uczeń - nauczyciel. Podręczniki, atlasy i słowniki są początkowo pomocą dla nauczyciela, a od mniej więcej 12 roku życia dziecka i dla samego ucznia.
Różnorodna działalność artystyczna sprzyja: rozwijaniu sprawności manualnej, rozwijaniu koncentracji uwagi, wytrwałości, cierpliwości oraz umiejętności współpracy. W naszej szkole chcemy wspierać twórcze działania dzieci, a także umożliwiać im wyrażanie swoich przeżyć i uczuć w różnych formach działalności artystycznej. W tym celu zapewniamy dzieciom możliwość malowania farbami akwarelowymi, rysowania kredkami woskowymi, lepienia z wosku pszczelego, pracy z runem owczym, filcem, włóczką, gliną i drewnem.
Działania artystyczne pozwalają na doskonalenie zmysłów. Jednocześnie dają możliwość wyrażania uczuć oraz potrzeb. Jedną z form działalności artystycznej w naszej szkole jest malowanie farbami akwarelowymi.
W Waldorfskich Barwach świetlica jest integralną częścią szkoły, gdzie dzieci mogą odpocząć, pobawić się, poćwiczyć. Mogą liczyć na chwilę z opowieścią, odkrywać swój twórczy potencjał w rękodziele, szyciu, rysowaniu czy tworzeniu sztuk teatralnych. A wszystko to w zgodzie ze zmieniającymi się porami roku i paletą otaczających nas barw. Zależy nam na wspieraniu życzliwych, serdecznych relacji, dlatego starsi uczniowie będą mieli nie tylko możliwość korzystania z ciekawych zajęć dodatkowych, ale również przebywania z młodszymi kolegami w świetlicy.
Świetlica w Waldorfskich Barwach to poranki i czas poobiedni. Zależało Nam, żeby dzieci o higienicznej porze kończyły zajęcia obowiązkowe i miały możliwość spędzenia razem czasu, rozmów, zabawy i odpoczynku. Rano wspólnie z nauczycielami uczniowie przygotowują salę szkolną do dnia nauki. Przebywają na podwórku, w klasach, sali z grami planszowymi lub odpoczywając w czytelni na miękkim wełnianym dywanie. W ramach świetlicy mają sposobność uczestniczyć w zajęciach teatralnych, szachach, języku niemieckim czy kółku literackim. Dzieci wspaniale się czują podczas własnej, swobodnej zabawy. Mają ogromną wyobraźnię.
Wyjątkowe jest to, że w pierwszych latach nauki w szkole podstawowej, dziecko poznaje przyrodę głównie poprzez przebywanie i aktywność na łonie natury. Te bezcenne doświadczenia stają się wiedzą dziecka o świecie.
Nauczyciel przybliża dziecku przyrodę także poprzez różnorodne opowieści - tzw. historyjki przyrodnicze o roślinach i zwierzętach. Opowieści te mają częściowo jeszcze charakter baśniowy. Zawierają opisy zachowań zwierząt i gesty roślin. Dziecko poznaje okoliczne miejsca, środowiska życia, przydomowe rośliny, drzewa i żyjące w ich przestrzeniach zwierzęta.
W placówkach waldorfskich bardzo ważny jest kontakt dziecka z przedmiotami wykonanymi z naturalnych materiałów o różnorodnych fakturach i kształtach. Sprzyjają one pielęgnacji rozwijających się zmysłów dzieci. Dobre funkcjonowanie zmysłów ma podstawowe znaczenie dla dorastania, osiągania sukcesu szkolnego i funkcjonowania człowieka w życiu dorosłym.
W Waldorfskich Barwach dzieci będą miały okazję pracować z woreczkami, drewnianymi klockami, ręcznie szytymi zabawkami, warsztatami tkackimi, materiałem przyrodniczym np. szyszkami, kasztanami, gałęziami, korą, runem owczym czy woskiem.